Сімейні стосунки. Батьки і діти.
Сімейні стосунки. Батьки і діти.
«Усі ми родом з дитинства», «Усе - добре й погане - людина отримує в
сім'ї». Ці педагогічні постулати відомі всім. Українська родина споконвіку
готувала дитину до Добра, Милосердя, Любові. Моральними цінностями українського
народу завжди вважалися працьовитість, чесність, духовність. Практика народного
виховання передбачає формування в людини системи моральних оцінок з позицій
добра і справедливості, що випливають із народного поняття моралі: моральний
той, хто добросовісний, цнотливий, доброчесний, праведний, людяний,
доброзичливий. Це яскраво відображено в народних прислів'ях, приказках, у яких
возвеличуються розум, дружба, порядність, чесність тощо.
Процес
формування і розвиток особистості починається з моменту народження дитини.
Тому особливо велике значення сім'ї, яка є одночасно і середовищем для дитини,
і першим вихователем, і виконує функції відтворення населення, передачі
духовного багатства, культурних традицій народу, сім'ї. Сім'я багато в чому передбачає
те, якою стане людина в майбутньому. Саме сім'я закладає фундамент розвитку
нахилів, здібностей дитини, формування її моральних якостей, здоров'я і т.ін.
Саме через сім'ю дитина опосереднює норми людських стосунків, засвоює моральні
відносини.
Отже, сім'я виконує функцію соціалізації дитини, яка відбувається як у результаті об'єктивного
впливу того середовища, в якому вона живе (характер і умови життя сім'ї,
професійної діяльності батьків, кола їхніх інтересів; відношення між членами
сім'ї, сім'ї і школи та ін.), так і виховання, яке здійснює сім'я.
За даними багатьох дослідників, виховний
вплив різних факторів на розвиток особистості розподіляється в такій
послідовності: сім'я, школа, засоби масової інформації; суспільні організації,
трудові колективи, товариші, друзі; література та мистецтво.
Є всі підстави говорити про прямий
взаємозв'язок сім'ї і особистісних якостей дитини. Згідно з даними дослідників
проблеми, атмосфера в сім'ї складається з двох типів факторів: перший — ставлення
батьків до дітей, їх особистісних якостей, стосунків між собою та ін. Другий
тип — матеріальне положення сім'ї, житлові умови, структура сім'ї. Звичайно,
фактори другого типу не є вирішальними , але вони теж впливають на
формування особистості дитини.
Так, шкільна успішність дітей, за даними
соціологів, багато в чому визначається освітою батьків (доля учнів з високою успішністю втричі більша в
сім'ях батьків, які мають вищу освіту). При цьому вплив освітнього рівня
батьків сильніше виявляється на успішності хлопців, ніж дівчат). Важливе місце
відіграє і конкретний вид праці
батьків. Якщо, наприклад, батько
і мати є працівниками розумової праці з вищою освітою, то краще вчаться діти
батьків, зайнятих у закладах науки, культури, освіти, охорони здоров'я, і слабкіше
— батьків, зайнятих у промисловості, на транспорті, в управлінні, сфері
обслуговування.
Вища
успішність і в сім'ях, де виховується дитина батьком і матір'ю. Такі наслідки
пов'язані перш за все з кращою організацією побуту, уважнішим і мудрішим ставленням до виховання дітей.
Вченими було проведено експеримент. Групу 6—7-річних дошкільнят разом із матерями запросили
для співбесіди, їх залишили на півгодини в експериментальній кімнаті, яка
заповнена різними цікавими речами: машинами, книгами, картинами.
Експериментатор вийшов з кімнати, заявивши, що йому потрібно дещо підготувати
для бесіди з дітьми і що діти і батьки можуть поводити себе вільно. Після цього
за батьками і дітьми непомітно для них проводилось спостереження.
Батьки тримали себе по-різному. Одні
починали разом з дитиною роздивлятись
книжки, прилади, незнайомі предмети, обговорювали ці предмети, визначали їх
призначення, якості. Інші лише роздивлялися все, що було в кімнаті. Треті
півгодини сиділи і чекали — і більше нічого.
Наступна перевірка показала, що
пізнавальна активність дітей майже повністю
відповідала поведінці їх батьків. Діти цікавих батьків були також цікавими.
Вчені на основі досліджень називають такі
фактори, які впливають на навчальну
діяльність дітей:
— ставлення батьків до
праці, до школи;
— єдність вимог у
сім'ї;
— характер стосунків
батьків і дітей;
— гармонійність
сімейного життя.
Сімейні неприємності
викликають у дитини невпевненість, сором'язливість, почуття неповноцінності, що
відбивається на її успішності і поведінці в школі. Позитивне середовище
позитивно і слушно впливає на дитину: вона активна, ініціативна, вчиться з
інтересом, дружелюбна, готова допомагати іншим, з радістю виконує бажання
батьків і вихователів.
Істотний вплив
спричиняє сім'я і на вибір
професії.Так, за даними соціологів, серед дітей робітників і
службовців-нефахівців 57 % зайняті фізичною працею, — а в групі, де батьки є
фахівцями вищої кваліфікації, 26 % молоді є
робітниками. Сім'я впливає і на вибір сфери діяльності. Якщо усі члени сім'ї
зайняті у машинобудівництві, то 50 % молоді працює теж там.
Звичайно, не освіта,
професія самі по собі впливають на виховання, а духовні цінності сім'ї,
ідеали, прагнення. Вони і визначають потреби дітей.
При багатоманітності
сімей умовно їх можна поділити на кілька груп, які по-різному
впливають на розвиток і формування дитини:
1. Сім'ї, в яких дружні стосунки між батьками і дітьми. Батьки знають, чим цікавляться їх діти, що їх турбує. Поважають їх переживання, намагаються тактовно допомагати. Це найбільш сприятлива сім'я для дитини. Діти в таких сім'ях, як правило, ініціативні, Незалежні, Дружелюбні.
2. Сім'ї, в яких доброзичливі стосунки. Батьки
впливають на інтереси, потреби дітей, але існує певна дистанція між ними. Діти
здебільшого, ввічливі, дружелюбні, але дещо сковані у поведінці, менше
незалежні.
3. Батьки багато уваги
приділяють матеріальному
благополуччю дітей, результатам успішності. Головна мета виховання— дитина повинна вступити до вищого
навчального закладу і вдягатись не гірше за інших. Духовний світ дітей у таких
сім'ях схований від батьків.
4. Сім'ї, в яких мають
місце непедагогічні методи виховання батьків: неповага
до дитини, стеження, недовіра, тілесні покарання. Діти в таких сім'ях частіше
недружелюбно ставляться до батьків, важко спілкуються з ровесниками.
5. Деструктивні сім'ї, в яких батьки
конфліктують, вживають алкоголь, погрожують один одному та дітям, проявляють жорстокість, де панує фізичне та психологічне насильство. Вплив таких сімей негативний. У 5О % випадків це веде до
антисуспільних вчинків.
А які стосунки у вашій сім’ї? Ви
замислювались? Адже недарма приказка каже «Що посієш, те й пожнеш!»
Поради батькам
Якщо:
• дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти;
• дитину висміюють, вона стає замкнутою;
• дитину хвалять, вона вчиться бути вдячною;
• дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе;
• дитина росте в докорах – вона вчиться жити з почуттям провини;
• дитина росте в терпимості – вона вчиться розуміти інших;
• дитина росте в чесності – вона вчиться бути справедливою;
• дитина росте в безпеці – вона вчиться вірити в людей;
• дитина живе у ворожнечі – вона вчиться бути агресивною;
• дитина живе в розумінні, дружелюбності та любові – вона вчиться будувати стосунки на основі доброзичливості, толерантності та любові до інших людей у світі.
• дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти;
• дитину висміюють, вона стає замкнутою;
• дитину хвалять, вона вчиться бути вдячною;
• дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе;
• дитина росте в докорах – вона вчиться жити з почуттям провини;
• дитина росте в терпимості – вона вчиться розуміти інших;
• дитина росте в чесності – вона вчиться бути справедливою;
• дитина росте в безпеці – вона вчиться вірити в людей;
• дитина живе у ворожнечі – вона вчиться бути агресивною;
• дитина живе в розумінні, дружелюбності та любові – вона вчиться будувати стосунки на основі доброзичливості, толерантності та любові до інших людей у світі.
Коментарі
Дописати коментар