Арт-терапія для дорослих і дітей


Мистецтво пісочної терапії


Пісочна терапія для дітей дошкільного віку: користь, заняття для ...
Сьогодні ігри з піском, або пісочна психотерапія стають популярними в психологічній, психотерапевтичній, педагогічній практиці.
«Пісочна терапія» - одна з тих технік, що дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, розв'язати її психологічні проблеми, розвинути здатність усвідомити свої бажання і знаходити можливість їх реалізації. Ігри на піску - одна з форм природної діяльності дитини.
Одним із основних механізмів позитивного впливу пісочної терапії в тім, що дитина (дорослий) отримує досвід створення маленького світу, можливості будувати своє життя власними руками. Якщо у дитячому пісочному господарстві все спокійно, то й на душі у дитини спокій і гармонія. Пісочна терапія заснована на творчому самовираженні людини. Цей психотерапевтичний метод спрямований на вирішення особистісних проблем через роботу з образами особистісного та колективного підсвідомого. Робота з образами у пісочній терапії - це самопізнання, особистісне зростання, розкриття творчих ресурсів, осягнення процесу зцілення душі.
Цей метод можна використовувати в роботі з дітьми від двох років, а також, як один з етапів в роботі з підлітками і дорослими,  з наступним спектро проблем: складнощі у взаєминах батьків і дітей, подолання тривожності, страхів, агресії, комплексів, корекція різних форм порушення поведенки, бачення та розуміння власних потреб.
  Не просто гра у пісочниці, а терапія: проти агресії і для ...       
Пісочна терапія як різновид арт-терапії зорієнтована на притаманний кожній дитині внутрішній потенціал здоров’я і сили. Вона акцентує увагу на природному вияві думок, почуттів та настрою в творчості, прийняття дитини такою, якою вона є. Для дітей - це ігровий спосіб розповісти про свої проблеми, продемонструвати свої страхи та позбавитися їх, а також зняти емоційне напруження. Адже гра для дитини - це необхідна, природна й улюблена діяльність.
Головна мета пісочної терапії - не змінювати і переробляти дитину, не вчити її якимось спеціальним навичкам, а дати їй можливість бути собою...
Теоретичним фундаментом пісочної терапії може вважатися розроблена К. Юнгом техніка активної уяви, яка несе в собі величезний потенціал індивідуального та колективного підсвідомого: «Уява - мати всіх можливостей, де подібно всім протилежностям, внутрішній та зовнішній світи об’єднуються разом».  К.Г.Юнг стверджував, що процес «гри в пісок» вивільнює заблоковану енергію і активізує можливості самосцілення, що закладені в людській психіці. У класичній пісочній терапії людина відпрацьовує свої символи, свої проблеми і таким чином долає внутрішню кризу.
Додаткову значимість методу надає той факт, що він може бути використаний не лише спеціалістами з великим досвідом, але й початківцями (виключаючи інтерпретацію). Адже, вихователь, психолог, батьки фактично створюють надійне середовище в якому відбувається велике таїнство переносу внутрішнього світу на площину піску.
В чому ж секрет цих піскових малюнків? Пісок успішно вбирає в себе негативну енергію, складається з найдрібніших піщинок, робота з яким активізує чутливі точки на кінчиках пальців і нервові закінчення на долонях, що позитивним чином впливає на роботу всіх внутрішніх систем людського організму. Ми знаємо, що будуючи картинку на піску дитина створює ландшафт свого внутрішнього світу і «диспозицію» в ньому на даний момент. Розігруючи різноманітні сюжети, людина отримує безцінний досвід вирішення життєвих ситуацій. Цей досвід у вигляді «концентрату»  попадає у підсвідоме (доти глибинний зміст «програного» на піску може не усвідомлюватися). Деякий час наше підсвідоме активно асимілює новий матеріал в систему світосприймання. Потім наступає момент (строк індивідуальний), коли ми можемо помітити певні зміни в поведінці людини.
Це дивовижно, але вона починає використовувати в реальності свій «пісковий» досвід. Таким чином відбувається кругообіг переносів у природі: спочатку внутрішня реальність переноситься на пісок, а потім (у вигляді поведінкових моделей) в реальну поведінку.
Як підкреслюють численні дослідження, пісочна терапія орієнтована на природний прояв думок, почуттів та настроїв у творчості, прийняття  людини такою якою вона є, разом із властивими для неї способами самозцілення та гармонізації. У такий спосіб задовольняються потреби практично кожної людини в найбільш природних, комплексних способах гармонізації її внутрішнього світу.
Гра «Таємничий світ»
Таким чином можна пропрацювати актуальну проблему. Дітям дається інструкція, наприклад, побудувати світ «Мій дитячий садок», «Моя школа» і т. д. (залежно від проблематики). Між фігурами можна вести діалоги, програвати мініспектаклі життєвих подій.
Гра «Сімейна гра»
Беруть участь всі члени сім’ї, вони будують спільний світ, що відображає їх реальну сімейну ситуацію. Потім світ «оживає» – протягом 5-10 хвилин пропонується пожити в цьому світі, проаналізувати свої почуття. Потім родина будує «ідеальний світ», враховуючи потреби кожного, далі проводиться обговорення, вибираються ті мініатюри, які могли б бути помічниками для досягнення ідеальних стосунків у сім’ї. Ця гра допомагає знайти компроміс для всіх членів сім’ї і сприяє гармонізації відносин.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

ПРОЕКТИВНА МЕТОДИКА “ДЕРЕВО”

Мудра притча про моркву, каву та яйце

Методика "Колесо життєвого балансу"